یارا دختر بچه لبنانی ۴ ساله در یک چشم به هم زدن به یکی از نمادهای انفجار بندر بیروت تبدیل شد. او که با خانواده اش ساکن محله کرنتینا است از ناحیه صورت زخمی شده و بخیه خورده. یارا با آن صورت بخیه خورده که آثار جنایت هولناک را به همراه دارد جلوی دوربین عکاسی به نام جاد غریب قرار گرفت و غم ها و دردهایش را با خنده معصومانه به نمایش گذاشت. عکس یارا که در شبکه های اجتماعی بین لبنانی ها دست به دست چرخید یادآور ترانه فیروز است كه گفت «بحرب الکبار شو ذنب الطفوله» (در جنگ بزرگان کودکی چه گناهی دارد). قیافه معصومانه و لبخند گوشه لب و صورت زخمی یارا یک تابلوی سه بعدی تشکیل داده است. دوربین مهندس معماری جاد غریب تمام احساسات یارا را اندکی پس از وقوع انفجار نشان داد. البته عکس گرفتن از یارا چندان آسان نبود چون یارا با اینکه درد و مصیبت سینه اش را می فشرد دست از بازی و رقصیدن برنمی داشت. جاد غریب به الشرق الاوسط گفت «همه چیز به سرعت اتفاق افتاد حتی به پشتم نگاه نکردم تا ببینم چه بلایی بر سر خانه ام در محله مار میخائیل آمده است. تنها چیزی که یادم می آید این است که دوربینم را برداشتم و رفتم بیرون. شروع کردم به دویدن در خیابان ها و کوچه پس کوچه های منطقه وقوع انفجار. از ویرانی گسترده و هولناک بر اثر انفجار شوکه شدم». غریب که کارش تصویربرداری از اماکن و ساختمان های قدیمی و باستانی است افزود «یکی از دوستان خواست که نگاهی به صورت یارا بیندازم. دودل بودم و به او گفتم: کار درستی نیست، در شانم نیست که این کار را انجام دهم چون قطعا خانواده اش راضی نیستند و مرا راه نمی دهند. آنها به خاطر دخترشان ناراحتند اما دوستم اصرار کنان گفت با آنها صحبت کرده و گفته که از دخترشان عکس می گیرم. وقتی برای اولین بار یارا را دیدم ناراحت شدم چون صورتش مثل نقشه جغرافیایی اما از جنس زخم و لکه های سیاه بود». یارا با آن صورت زخمی بازی می کرد و می رقصید که جاد غریب وارد خانه اش در محله کرنتینا شد. این منطقه بر اثر انفجار دچار ویرانی گسترده شده است. جاد از او پرسید آیا اجازه می دهد از او عکس بگیرد. یارا خوشحال شد و لبخند زد. «او نمونه زنده کودکی معصومانه بود که خبری از زخم های هولناک نقش بسته در صورتش ندارد. او مثل تمام همسن و سالاش لابد فکر می کرد که این زخم های روی صورتش شبیه زخم های پاها یا دست هایش موقع بازی کردن در محله شان است». جاد غریب در ادامه گفتگو با الشرق الاوسط توضیح می دهد «او بازیگوشی می کرد و یکجا نمی ایستاد تا از او عکس بگیرم چون بانشاط بود. سرانجام از یارا ۲۰۰ عکس گرفتم. عکس تکی و عکس دسته جمعی با خانواده اش». جاد عکس یارا را روی صفحه فیس بوک و اینستاگرامش گذاشت اما اصلا تصورش را نمی کرد که عکس توسط هزاران نفر از کاربران شبکه های اجتماعی دست به دست بچرخد. او گفت «هنرمندان و اهل رسانه از لبنان و کشورهای عربی و خارجی عکس یارا را باز نشر کردند. غافلگیر شدم چون هدفم این بود که توجه را به کودکان بیروت پس از انفجار جلب کنم و اینکه چه بلاهایی سرشان آمده تا شاید از درد و رنج کودکان کم کنم». ۴۰ متخصص زیبایی با جاد که خودش هم در انفجار زخمی شده بود تماس گرفتند و از او خواستند تا کانال ارتباطی شان با یارا باشد و عمل زیبایی برای یارا انجام دهند. جاد گفت «در ابتدا یکی از سازمان های خیریه استرالیا برای تامین هزینه عمل یارا داوطلب شد اما حالا سازمان خیریه اناره (INARA) این مسئولیت را بر عهده گرفته و به خانواده یارا کمک همه جوره می کند». جاد غریب افزود «این پیام را به تمام جهانیان رساندم و توانستم توجه مردم جهان را به کودکانی که بر اثر انفجار مهیب بیروت آسیب دیدند جلب کنم. آنها گناهی ندارند که بخواهند پیامدهای مستقیم انفجار را بر خودشان تحمل کنند. خوشحالم که آغاز گر این راه بودم تا مساله کودکان را پر رنگ کنم و جمع آوری کمک مالی برای آنها در راستای انجام عمل زیبایی یا غیره شروع شود». عکس یارا الهام بخش بسیاری از عکس ها و مطالب و طرح های دیگر در شبکه های اجتماعی شد. ایوان دبس عکاس با کمی دستکاری در عکس جاد غریب زخم های صورت یارا را به نقشه جغرافیایی لبنان تبدیل کرد تا نشانه ای باشد از میهن سراسر زخمی. یکی دیگر اسم یارا را «ملکه زیبایی لبنان گذاشت».
مشاركة :